Siirry sisältöön

Kaikki vuoden 2025 koulutukset -25 %! Päättäville jäsenille 10 % lisäalennus! Alennus lasketaan kassalla. Katso ehdot

DNA:n pitkäjänteisen laatutyön vaikutukset tuntuvat läpi koko organisaation

  • Asiantuntijablogi, Laadun kehittäminen, Yhteisö
  • Julkaistu:

DNA voitti Suomen Laatupalkinnon marraskuussa.

DNA:n Laatupäällikkö Viivi Viuha hyödyntää EFQM-mallia organisaation toiminnan kokonaisvaltaisessa kehittämisessä ja jatkuvassa parantamisessa.

”Tehtäväni on auttaa muita onnistumaan”

Laatupäällikkö Viivi Viuha johtaa laatutyötä DNA Oyj:lla – yhdessä Suomen johtavista tietoliikennekonserneista. DNA:lla työskentelee 1600 ammattilaista ympäri Suomen. Yhtiön toiminnan ytimessä ovat kustannustehokkuus, nopealiikkeisyys ja innovatiivisuus. Tiukasti kilpaillulla toimialalla asiakaskokemus ohjaa kaikkea tekemistä – myös laatutyötä. Asiakkaiden tarpeet on pystyttävä täyttämään ja ylittämään, myös sosiaalisesti ja ympäristön näkökulmasta kestävällä tavalla. Lisäksi laatu vaikuttaa suoraan yhtiön taloudelliseen suorituskykyyn.

”Sanon aina, että tehtäväni on auttaa muita onnistumaan. Tuon työkaluja, menetelmiä ja osaamista taloon, mutta varsinaisen laatutyön tekee organisaatio itse. Laatutyö toteutuu meillä kaikissa prosesseissa”, Viuha kuvaa rooliaan.

DNA:lla ryhdyttiin rakentamaan uutta koko organisaation laajuista laatujärjestelmää noin kaksi vuotta sitten. Ensitöiksi konsernitasolla määriteltiin, mitä laatu ja laatutyö DNA:lla tarkoittavat. Viuhan mukaan vaati paljon organisaation sisäistä keskustelua löytää DNA:lle ominainen tapa viedä laatutyötä eteenpäin.

”Eri organisaatioilla laatu voi tarkoittaa hyvin erilaisia asioita. Huonosti toteutettuna laatutyö voi olla byrokraattista ja hankalaa. Laatupäällikkönä työni ei tietenkään ole lisätä byrokratiaa, vaan helpottaa ihmisten elämää, ja auttaa yksikköjämme tunnistamaan laadun näkökulmasta oleelliset asiat. Meillä laatu syntyy kulttuurista, arvoista ja siitä, mitä teemme asiakkaidemme eteen.”

EFQM toimii yhteisenä laadun kehittämisen työkaluna

Viime vuosien aikana DNA on ottanut laatutyössään isoja harppauksia kohti systemaattisempaa ja strategiasta käsin ohjautuvaa laadun johtamista. Yhtenä työkaluna laadun kehittämisessä yhtiössä hyödynnetään EFQM-mallia. EFQM (European Foundation for Quality Management) on kansainvälisesti laajasti hyödynnetty johtamisen ja kehittämisen viitekehys organisaatioille, jotka tavoittelevat kestävää kehitystä.

”Halusimme työkaluja laadun arviointiin, ja EFQM toimi meille alkujaan hyvänä mallina sisäisiin arviointeihin. Nykyään EFQM-mallia käytetään meillä jo laajemminkin kehittämisen työkaluna”, Viuha kertoo.

Excellence Finlandin teettämän kyselyn mukaan noin joka neljäs laadusta vastaava kokee olevansa yksin laadun kehittäjänä ja ylläpitäjänä omassa organisaatiossaan. Tyypillistä on myös, ettei omaa organisaatiota saada kiinnostumaan laatu- ja kehittämisasioista, vaan ne koetaan organisaation eri tasoilla pakollisena pahana. Tähän haasteeseen EFQM-malli voi Viuhan mukaan tuoda apua.

”Monet laatujärjestelmät saatetaan kokea raskaiksi tai vaikeasti ymmärrettäviksi. EFQM sen sijaan on hyvin kansantajuinen viitekehys. Se on myös käännetty suomeksi, joten se on organisaatiossa helppo omaksua. EFQM on vähän kuin kirjaa lukisi: meillä mallin liiketoimintalähtöisyys puhuttelee.”

EFQM-malli siis helpottaa laatuajattelun viestimistä organisaatiossa, ja parhaimmillaan tukee laatutyön tekemistä yhdessä.

DNA:lla suunta, toiminta ja tulokset on onnistuttu nivomaan yhteen

Marraskuussa DNA voitti Suomen Laatuyhdistyksen myöntämän Suomen laatupalkinnon tunnustuksena strategisesta ja pitkäjänteisestä oman toiminnan kehittämistyöstä. Vuodesta 1991 jaettu laatupalkinto pohjautuu juuri EFQM-viitekehykseen. Arviointiryhmän mukaan DNA on oivallinen esimerkki EFQM-mallin toteuttamisesta: yhtiön erityisiä vahvuuksia ovat asiakaskeskeisyys ja kyky johtaa strategia ylätasolta käytännön tavoitteiksi arjen tekemiseen ja edelleen tuloksiin.

”Tässä hetkessä isoin vaikuttavuuden mittari minulle on se, että oma organisaatio on alkanut ymmärtää, missä olemme laadun kehittämisessä menossa. Olemme oppineet arvioimaan laatua sisäisesti ja pystyneet yhdessä parantamaan toimintaamme”, Viuha analysoi.

“Kun ymmärrämme omat vahvuudet ja kehittämiskohteet, on paljon helpompi keskittyä yhteisen suunnan pitämiseen. Nyt pystymme jo kertomaan myös ulospäin, missä olemme menossa. Tietoisuuden kasvattaminen on tärkeää johtamisen kannalta, ja se näkyy myös muissa vaikuttavuuden mittareissa,” Viuha summaa.

Jos haluat kehittää omaa osaamistasi, tutustu EFQM-koulutuksiimme

Katso lisätietoa linkkien takaa, ja ilmoittaudu mukaan:

Kirjoittaja

Katja Eskola

viestintä- ja markkinointijohtaja | Director of Communications and Marketing

+358 45 263 1613