Sujuva palveluprosessi toimisto- ja tietotyössä
Arvostaisivatko asiakkaasi, jos pystyisit kertomaan heille luotettavan toimitusajankohdan?
Leanin periaatteita voidaan soveltaa toimisto- ja tietotyön palveluprosesseissa. Soveltaminen on erilaista kuin valmistavassa teollisuudessa. Toimistossa on esimerkiksi vaikeampi tasoittaa työkuormaa. Puhelimeen voi vastata vasta kun se soi. Asiakaskohtaista palvelua ei voi siis varastoida tai valmistaa etukäteen.
Kaikki toimisto- ja tietotyö ei johdu asiakkaan ensisijaisesta tarpeesta. Kun asiakas soittaa kysyäkseen missä hänen asiansa viipyy, selvitystyö täytyy tehdä, mutta tuo työ ei edistä asiakkaan ensisijaisen tarpeen käsittelyä eli siinä mielessä se on hukkaa. Olennaista on vähentää noita soittoja eikä tehostaa niiden käsittelyä. Prosessien sujuvoittamiseksi pitääkin tunnistaa arvoa lisäävä työ, vähentää hukkaa ja saada prosessin läpimenoaikaa lyhyemmäksi.
Toimisto- ja tietotyön palveluprosesseissa kapasiteetti, kuormitusaste, läpimenoaika, keskeneräinen tuotanto ja kaikkialla esiintyvä vaihtelu kytkeytyvät toisiinsa. Nämä kytkennät hallitsemalla teet osuvampia päätöksiä liittyen prosessin rakenteeseen ja onnistut luomaan luotettavan läpimenoajan ennusteen.
Tämä koulutus kuuluu yrityskohtaisesti järjestettäviin koulutuksiin. Mikäli olet kiinnostunut hyödyntämään kesäkampanjan edun, tutustu avoimen tarjonnan koulutuksiin ja valmennuksiin. Kiinnostuitko? Ole yhteydessä ja aloita keskustelut koulutuksen järjestämisestä teidän yrityksessä.
Hyödyt |
Tällä kurssilla opit:
Kurssilla opittujen asioiden soveltamisella omalla työpaikalla voi:
Kyky luotettavasti arvioida oman prosessin osien ja toimintaympäristön keskinäisiä suhteita on paras lähtökohta onnistuneelle tehostamisprojektille tai ohjausjärjestelmän muutokselle. |
Sisältö & aikataulu |
1. koulutuspäivä 9.00 - 16.30 Sisältö:
|
Materiaalit | Oppimismateriaali |
Kohderyhmä |
Päivän sisältö on tarkoitettu henkilöille, jotka vastaavat palvelun kehittämisestä, tuottamisesta ja/tai toimittamisesta asiakkaalle. Kurssin avulla teet parempia prosessien rakenteisiin ja ohjaukseen liittyviä päätöksiä, nostat tuottavuutta, nopeutat palvelua ja pidät asiakaslupauksesi yhä tarkemmin. Jos mikä tahansa näistä on osa työtäsi, niin tervetuloa mukaan. |
Kouluttajat |
Jaakko Laurikainen (DI, eMBA) on tuotannonjohtamiseen perehtynyt yritysten neuvonantaja, jolla on pitkä linjakokemus. Jaakon erityisalueena on läpimenoaikojen lyhentäminen, varastojen pienentäminen ja toimitusketjun ketteryyden parantaminen. Kari Laine on työyhteisövalmentaja, jolla on monipuolinen kokemus työyhteisöjen kehittämisestä niin sisäisenä kehittäjänä, kouluttajana kuin ulkopuolisena konsulttinakin. Karin erityisosaamista ovat ihmisten johtaminen, työyhteisötaidot, fasilitointi, prosessikonsultointi sekä kehittämisen toimintamallien parantaminen. |