Kirjaudu jäsenosioon muokataksesi tietoja tai ostaaksesi verkkokaupasta jäsenhinnalla.
Prosessien suunnittelu, hallinta ja parantaminen
Hyvin johdetut prosessit lisäävät tehokkuutta, asiakkaiden tyytyväisyyttä ja työntekijöiden hyvinvointia. Prosessiajattelun perusteet, niiden syventäminen, erilaiset prosessien kuvaamisen työvälineet, prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja prosessien kehittäminen ovat asiantuntijoidemme arkea.
Prosesseja pyritään mallintamaan ja kehittämään, jotta prosessin vaikutusalueen laatua, tehokkuutta ja tuottavuutta voitaisiin mitata, ohjata ja parantaa.
Prosessien kehittämisessä autamme organisaatioita
Laadunhallinta
Laadunhallinta sisältää
Laadunhallinnan lähtökohtana ovat organisaation strategia ja perustehtävä, joiden pohjalta muodostuvat ydin- ja tukiprosessit. Kyse ei ole erillisestä ”laatutyöstä” vaan kilpailukykyisen toiminnan toteuttamisesta.
Kokonaisuutta voidaan yhtä lailla lähestyä TQM (Total Quality Management) -ajattelun lähtökohdista kuin tarkastelemalla, millä eri johtamisen ja osaamisen tasoilla arvon tuottaminen prosesseissa tapahtuu.
Valmennamme ja kehitämme yhdessä asiakkaiden kanssa seuraavilla osaamisen tasoilla:
Esimerkkejä asiakkaidemme tarpeista
Arviointi- ja auditointikäytäntöjen kehittäminen
Auditointi liittyy läheisesti laadunhallintastandardien käyttöön. Auditoinneilla selvitetään, miten organisaation laadunhallinta tai laadunvarmistus täyttävät tietyt kriteerit. Auditointia voi toteuttaa myös organisaatio itse (sisäinen auditointi) tai organisaation sidosryhmä, erityisesti asiakas tai ns. kolmas osapuoli. Organisaatio voidaan myös sertifioida ISO 9001:n vaatimusten täyttyessä auditoinnissa.
Organisaatiokohtaisten valmennusten tavoitteet
Valmennuksen sisältö sovitaan aina organisaation tarpeiden mukaisesti. Olemme toteuttaneet auditoinnin kehittämisvalmennuksia eri laajuuksissa niin yksityis- kuin julkisella sektorilla. Sisältöön liittyy useimmissa tapauksissa esimerkkiarviointi harjoitustöineen tai todellisten arviointien toteutus ja niiden jälkeinen kokemustenvaihtotilaisuus.
ISO 9000 -standardit
ISO 9000 -standardeissa puhutaan laadunhallintajärjestelmistä. Tarkoituksena on, että standardien esittämät laadunhallinnan ja laadunvarmistuksen näkököhdat toteutetaan järjestelmällisesti organisaation liiketoimintajärjestelmässä ja sen johtamisessa.
Erityisesti standardia ISO 9001 ei voi ymmärtää minkään johtamisjärjestelmän perustana, vaan yleisten vaatimusnäkökohtien määrittelynä organisaation johtamiselle laadunhallinnan kannalta.
ISO standardiperheen puitteissa olemme sparranneet lukuisia eri tyyppisiä organisaatioita heidän tiellään kohti sertifiointia. Olemme myös tehneet organisaatiokohtaisia koulutuksia liittyen useimmiten ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 -standardeihin, mutta myös harvinaisempiin ISO standardiperheen osiin, joista kaikki eivät välttämättä ole edes sertifioitavissa vaan suositusten luonteisia.
ISO 9001 sertifikaatteja myöntävät sertifiointialan yritykset, joista osa on akkreditoituja, esim. Inspecta, Bureau Veritas ja DNV Business Assurance. Excellence Finland ei toimi sertifiointielimenä.
Toimintajärjestelmät
Toimintajärjestelmä on yhdessä sovittujen toimintatapojen kooste, jota jatkuvasti parannetaan tulosvetoisesti, palautteet ja arvioinnit hyödyntäen. Toimintajärjestelmän tarkoituksena on selkeyttää ja yhtenäistää organisaation toimintaa ja sitä myötä vapauttaa resursseja tuottavaan työhön.
Parhaimmillaan toimintajärjestelmä tukee johtamista sekä avustaa organisaatiota saavuttamaan asetetut tavoitteet ja päämäärät. Toimintajärjestelmällä tuetaan suunniteltua ja tehokasta tekemistä ja asetettujen tavoitteiden saavuttamista jatkuvasti eteenpäin mennen. Toimintajärjestelmä kutoo johtamisen elementit systeemiksi.
Toimintajärjestelmä sisältää toiminnan prosessit, mittaamisen, organisaation periaatteet ja kuvaukset siitä, miten toimintaa kehitetään. Toimintajärjestelmään tuodaan siis prosessit, dokumentit, lomakkeet, mallit ja ohjeet joiden avulla uudenkin työntekijän on helppo nähdä mistä laatu syntyy. Toimintajärjestelmä on sertifioitavissa ja se voidaan rakentaa esimerkiksi EFQM -mallin tai CAF -mallin mukaiseksi tai haluttaessa ISO 9001:2015 standardin mukaisesti.
Valmennamme ja tuemme asiakkaiden toimintajärjestelmien rakentamista ja jatkuvaa kehittämistä esimerkiksi seuraavin tavoin:
Tutustu ja ilmoittaudu mukaan yhteistyökumppanimme Adviseran järjestämiin verkkokoulutuksiin ISO-standardeista. Koulutukset ovat englanninkielisiä.
Tutustu ja tilaa yhteistyökumppanimme Adviseran dokumenttipohjat kehittämisen tueksi.
Leena Huotari
asiakkuusjohtaja
050 5513 663
leena.huotari@excellencefinland.fi
Excellence Finland
Keilaranta 8
02150 Espoo
info@excellencefinland.fi
Missionamme on tuottaa menestystarinoita Suomesta auttamalla organisaatioita kehittämään toimintansa ja johtamisensa laatua.
Visionamme on menestyvä Suomi, jonka kilpailukyky on rakennettu kestävälle pohjalle.