Kaikki vuoden 2025 koulutukset -25 %! Alennus lasketaan kassalla. Katso ehdot
Ulkoiset arvioinnit kirittävät Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKKin palkittua laatutyötä
TAKK:n kehitysjohtaja Satu Neuvonen
Ammatillista koulutusta tarjoava TAKK palkittiin marraskuun Laatupäivässä laadun kehittäjä -tunnustuksella. TAKKissa laatutyötä tehdään pitkäjänteisesti ja kunnianhimoisesti muun muassa EFQM-mallin (European Foundation for Quality Management) ja ulkoisten arviointien avulla.
Viime vuonna 60 vuotta täyttänyt Tampereen Aikuiskoulutuskeskus on tehnyt laatutyötä pitkäjänteisesti, ja työ on tuottanut tulosta. TAKK palkittiin marraskuisessa Laatupäivässä Laadun kehittäjä -tunnustuksella osoituksena erinomaisesta laatu- ja kehittämistyöstä.
”Oli iloinen yllätys, että meidät huomioitiin tällä tavalla. Hienon plakaatin lisäksi tunnustus kannustaa meitä jatkamaan ja kehittämään laatutyötä myös jatkossa. Tunnustus kertoo siitä, että olemme oikealla tiellä ja tehneet matkan varrella oikeita asioita”, sanoo TAKKin kehitysjohtaja Satu Neuvonen.
Ulkoiset arvioinnit pysäyttävät laatutyön äärelle
TAKKilla on pitkät juuret laatutyössä. Systemaattinen laatutyö EFQM-mallin avulla alkoi vuonna 2002 ja ensimmäinen ulkoinen arviointi järjestettiin vain vuotta myöhemmin.
”Laatutyö on pitkäjänteistä työtä, eikä pikavoittoja ole tarjolla. Ulkoinen arviointi on hyvä tapa kehittää ja saada riippumaton näkemys organisaation toimintaan”, sanoo Neuvonen.
Ulkoinen arviointi tehdään TAKKissa kolmen vuoden välein. Neuvosen mukaan arvioinnit ovat työllistäviä prosesseja, mutta samalla erittäin hyödyllisiä. Ne tarjoavat tilaisuuden pysähtyä ja tarkastella tekemistä.
”Usein arki on kiireistä, mutta oman toiminnan kuvaaminen ulkoiselle taholle pakottaa pysähtymään hetkeksi laatuasioiden äärelle. Arvioinnit myös kohottavat yhteishenkeä organisaation sisällä. Ne ovat hyvä tilaisuus sekä uusille että vanhoille työntekijöille miettiä, mitä laatu meillä tarkoittaa”, Neuvonen sanoo.
Ulkoisen arvioinnin hyödyt
Arvioinnin lopputuloksena saa käsityksen organisaation toiminnan kehityskohteista ja vahvuuksista, joihin tarttumista priorisoidaan TAKKissa yhdessä henkilöstön ja johtoryhmän kanssa. Kolmen vuoden arviointisykli mahdollistaa kehityskohteisiin reagoinnin esimerkiksi kehitysohjelmien avulla niin, että seuraavassa arvioinnissa voidaan tarkastella saavutettuja muutoksia. Neuvonen haluaa kehityskohteiden lisäksi pitää mielessä myös arvioinnissa tunnistetut vahvuudet.
”Helposti kiinnitetään huomiota vain kehityskohteisiin, vaikka myös vahvuudet ovat tärkeitä. Haluamme mennä jatkuvasti eteenpäin ja kehitettävää löytyy aina, mutta katse kannattaa pitää myös hyvissä asioissa. On tärkeää, että tunnistamme omat vahvuutemme, hyödynnämme niitä parhaamme mukaan ja myös pidämme niistä kiinni”, Neuvonen sanoo.
”Laatutyössä meitä ajaa halu mennä eteenpäin. Haluamme olla edelläkävijä”
TAKKissa laatutyössä halutaan olla kunnianhimoisia. Erityisen tärkeänä Neuvonen pitää henkilöstön osallistamista ja kouluttamista laatutyöhön.
”Laatutyössä meitä ajaa halu mennä eteenpäin. Haluamme olla edelläkävijä ja erottautua laadulla muista oppilaitoksista”, Neuvonen kertoo.
”Jatkuvan parantamisen ideologia on työmme ytimessä. Pidämme henkilöstömme ajan tasalla ja tarjoamme perehdytystä laatuasioihin. Esimerkiksi EFQM-mallin muutoksista olemme viestineet aktiivisesti talon sisällä. On tärkeää, että ihmisten vaihtuessa laatuosaaminen ei katoa. Arvokasta osaamista täytyy ylläpitää”, jatkaa Neuvonen.
Kunnianhimoisesti kehittämismatkaansa jatkava TAKK on hyödyllisten ulkoisten arviointien lisäksi mukana myös viiden oppilaitoksen vertaisarviointihankkeessa, jossa laitokset vierailevat toistensa luona arvioimassa toiminnan eri osa-alueita. Arviointeja tehdään Opetus- ja kulttuuriministeriön luoman viitekehyksen avulla.
”Hanke on ollut innostava, sillä arviointikohteet valikoituvat aina oppilaitoksen omien toiveiden mukaan. Olemme käyneet arvioimassa esimerkiksi muiden oppilaitosten johtamista ja opiskelijapalveluita”, Neuvonen sanoo.
TAKK on voittanut myös Opetus- ja kulttuuriministeriön ammatillisen koulutuksen laatupalkinnon vuonna 2020.
Kiinnostuitko arvioinneista kehittämisen työkaluna?
Arviointipalvelujemme avulla kehität organisaatiosi toimintaa eteenpäin.
Tutustu arviointipalveluihimmeLue myös nämä
Katso kaikki artikkelit »- Asiantuntijablogi, Laadun kehittäminen