Siirry sisältöön

Aivojen käyttöaste – kilpailuetu, jota ei voi kopioida

  • Lean, Yhteisö
  • Julkaistu:

Tässä blogissa jaan näkemyksiäni ihmisten osallistamisesta verkostokumppanimme Jalmari Eklundin oppeihin viitaten. 

Kilpailukyky on yksi organisaation menestymisen kulmakivistä. Perinteisesti kilpailukykyä on rakennettu teknologiasta, tuotteista tai palveluista. Inhimillisellä tasolla organisaatio voi kuitenkin saada todellista kilpailuetua aivojen käyttöasteesta. Siis siitä, kuinka hyvin pystymme hyödyntämään koko henkilöstömme osaamista ja kokemusta. Jalmarin sanoja lainaten, aivojen käyttöaste on organisaation ainoa kestävä ja uniikki kilpailuetu.   

Onko meillä varaa jättää 95 % ihmisistä kehittämisen ulkopuolelle? 

Monelle lienee tuttua tilanne, jossa vain pieni osa henkilöstöstä – usein johto ja muutamat valitut kehittämisrooleissa työskentelevät – osallistuvat aktiivisesti organisaation toiminnan kehittämiseen. Henkilöstössä kertynyt hiljainen tieto työn ja prosessien kehittämistarpeista voi olla kilpailukyvyn kannalta korvaamatonta. Jokainen työntekijä on oman työnsä paras asiantuntija ja kehittäjä. Ihmisille kertyy vuosien saatossa tietoa, jota on vaikea siirtää eteenpäin henkilöstökyselyissä tai yhdessä työpajassa. Jos emme kuuntele, näe ja osallista henkilöstöämme fiksulla tavalla, jää suuri osa hiljaisesta tiedosta hyödyntämättä. Vaikuttavan kehitystyön ja kilpailukyvyn avain on saada koko henkilöstö mukaan kehittämään toimintaa. 

Kahden työn malli  

Osallisuuden kokemus ja kehittämisinto eivät synny itsestään vaan ne ovat tietoisesti rakennettava. Ilman kehittämistä tukevia rakenteita osaaminen, ideat ja kehityspotentiaali jäävät helposti hyödyntämättä. Opin Jalmarilta, että yksi tutkitusti vaikuttavimmista tavoista mahdollistaa henkilöstön laajamittainen osallistaminen on kahden työn malli, joka yhdistää sekä tekemisen että kehittämisen.  

Kahden työn mallissa jokaisella työntekijällä on nimensä mukaisesti kaksi roolia: omien työtehtävien suorittaminen ja jatkuva kehittäminen. Töitä ei ole tarkoitus tehdä enemmän, vaan fiksummin. Mallin ydin on yhteistyössä. Työntekijät jakavat osaamistaan, parantavat omia ja yhteisiä työtapojaan sekä osallistuvat organisaation prosessien ja toimintamallien kehittämiseen. Näin jokaisen työntekijän kokemukset, näkemykset ja ideat tulevat huomioitua.  

Kun saamme innostettua jokaisen työntekijän kehittämistyöhön, kokemus työn merkityksellisyydestä kasvaa, samoin sitoutuminen organisaatioon. Organisaatiot, jotka hyödyntävät hiljaista tietoa ja kehittävät yhdessä, saavat paremmat eväät menestykselle ja rakentavat vahvemman pohjan tulevaisuuden kilpailukyvylle. On siis aika ottaa koko henkilöstön potentiaali käyttöön. 

Uutta!
Lean-johtaminen: Oppiva organisaatio

Katso ajankohdat

Tutustu
Uutta!
Oppimisen johtamisen strategia

Katso ajankohdat

Tutustu

Kirjoittaja

Henna Lahtinen

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija | Marketing and Communications Specialist

0400932509