Siirry sisältöön

Ajoneuvoteollisuus käännekohdassa

  • Kilpailukyky, Laadun kehittäminen
  • Julkaistu:

Ajoneuvoteollisuus on tällä hetkellä historiansa suurimmassa murroksessa. Liikenteen sähköistyminen vaatii uusia toimintatapoja, uutta tekniikkaa sekä uusia materiaaleja. Vaikka tekniikka ja toimintatavat kehittyvät, ajoneuvoteollisuuden lähes 150 vuotta kehitetty DNA säilyy.

Ajoneuvoteollisuus on kehittänyt historiansa aikana sarjatuotannon periaatteet sekä alihankintaverkoston, joiden avulla tuotteista saadaan erittäin hintakilpailukykyisä. Tämä edellyttää kuitenkin yhteneviä toimintatapoja, jotta kokonaisprosessi pystytään hallitsemaan. Ajoneuvoteollisuudessa ei yksikään alihankkija tai ketjun osa voi toimia omien periaatteiden mukaan! Yhteneväisiin vaatimuksiin toimintatavoissa on kehitetty standardi, jonka mukaan jokaisen tulee toimia.

Ensimmäinen autoteollisuuden standardi, QS9000 luotiin USA:n ”kolmen suuren” eli GM:n, Ford:n ja Chryslerin johdolla vuonna 1994. Tätä seurasi vuonna 2006 ISO TS 16949, jota oli ollut kehittämässä jo huomattavasti laajempi joukko toimijoita.

Nykyinen ajoneuvoteollisuuden standardi, IATF 16949:2016 julkaistiin uuden ISO 9001:2015 standardin lisäosaksi. IATF ei siis korvaa 9001 -standardia, kuten ISO TS korvasi, vaan täydentää sitä ajoneuvoteollisuuden vaatimuksilla. IATF -standardissa on sama ylätason Annex SL rakenne kuin ISO 9001 standardissa. Tämä helpottaa IATF:n vaatimuksien ymmärrettävyyttä ja selkeyttää sitä.

Ajoneuvoteollisuus Suomessa

Perinteisesti Suomessa ei ole juurikaan valmistettu ajoneuvoteollisuuden osia ja komponentteja. Tämän johdosta myöskään toimintatapojen ymmärtäminen ei ole levinnyt laajalle. Viimeisten vuosien aikana tilanne on kuitenkin muuttumassa ja on osittain jo muuttunutkin. Sähköinen liikenne vaatii aivan uuden laista osaamista, uusia materiaaleja, ohjelmistoja ja komponentteja. Tätä osaamista Suomesta löytyy ja ajoneuvoteollisuuden toimijat ovat tästä hyvin kiinnostuneita.

Haasteenamme on, että olemme tottuneet toimimaan omien periaatteidemme mukaan. Tällainen toimintatapa ei sovellu ajoneuvoteollisuuteen. Jos tavoite on etabloitua varteenotettavaksi toimijaksi ajoneuvoteollisuuden alihankintaverkostoon, on toimintatavat sopeutettava ajoneuvoteollisuuden standardien vaatimuksiin.

Hyvä tapa alkaa miettimään maailman suurimman teollisuuden haaran vaatimuksia, on tutustua IATF 16949:2016 standardiin. Standardi ei kuitenkaan aukene ensi lukemalta. Standardin vaatimukset on kerrottu osittain ns. standardi kielellä ja jos ajoneuvoteollisuuden toimintatavat eivät ole tuttuja, nämä vaatimukset jäävät vieraiksi.

Onkin suositeltavaa aluksi tutustua standardiin koulutuksen avulla. Järjestämme yhden päivän suomen kielisiä koulutuksia standardin vaatimuksista. Tämän avulla tietoisuus ajoneuvoteollisuudesta selkenee ja pääsee helpommin sisälle toimintatapoihin.

Vain yrityskohtainen toteutus
IATF 16949:2016 perusteet -koulutus

Katso ajankohdat

Tutustu

Kirjoittaja

Kouluttaja Janne Welin
Janne Welin

Liikkeenjohdon konsultti ja kouluttaja