Siirry sisältöön

Kaikki vuoden 2025 koulutukset -25 %! Päättäville jäsenille 10 % lisäalennus! Alennus lasketaan kassalla. Katso ehdot

Laadun lähettiläs: Laatu ansaitsisi tulla brändätyksi uudelleen

  • Yhteisö
  • Julkaistu:

Laatukeskuksen laadun lähettiläs, toimittaja Eeva Pesonen vieraili Genelecissä, Elisassa, Alkossa, Valmet Automotivessa, Sabriscanissa ja Touchpointissa.

Laatujohtajat etenivät kuin juna ja yksi kuin raketti

Kun tein syksyllä Kauppalehden ”Laatu ratkaisee” -sarjaa, kiersin toimittajan ja laadun lähettilään roolissa läpi maan johtavia laatuyrityksiä. Kävin uudelleen yrityksissä, joissa vierailin ensimmäistä kertaa laatujuttua tekemässä viitisen vuotta sitten.

Päällimmäinen havaintoni on, että laadun huippuyritykset ovat edenneet viidessä vuodessa kuin juna ja yksi kuin raketti. Se ei ollut yllätys.

Laatutyö, jonka pohjalla on selkeä arvomaailma, oli johtanut merkittävään edistymiseen kaikissa näissä: kaiutinyhtiö Genelecissä, tietoliikenneyhtiö Elisassa, vähittäismyyjä Alkossa, Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla, muotteja kansainvälisesti toimittavassa Sabriscanissa ja kestävän kehityksen työvaatteita valmistavassa Touchpointissa.

Vaikka menestys ei yllättänyt, hämmästytti se palo, jolla laatua jaksetaan tehdä. Onnistumiset ruokkivat uusia onnistumisia.

Jossain yrityksissä strategia oli kirkastunut huomattavasti, jossain oli tullut mukaan merkittäviä uusia omistajia, jossain virheet olivat vähentyneet selvästi, oli tehty tärkeitä kansainvälistymispäätöksiä, aloitettu uusia liiketoimintoja, kahmittu alan palkintoja, otettu lisää markkinaosuutta ja kasvatettu markkina-arvoa. Johtamistapa oli tullut ennakoitavammaksi.

Joissain oli selviydytty isoista muutoksista yllättävän hyvin, saatu mukaan alan johtavia tekijöitä, yhteistyökumppaneita ja niin edelleen. Innovaatioita syntyi kokeilukulttuurin ansiosta.

Yksi yrityksistä oli yli 10-kertaistanut tuotantonsa ja moninkertaistanut väkimääränsä ja kasvanut kovempaa kuin yksikään yritys Suomessa sotien jälkeen.

Ilman laatua ei olisi asiakkaita

Uudenkaupungin autotehtaan väkimäärä oli kasvanut viidessä vuodessa 850 henkilöstä 4 300 henkilöön ja vuosittain valmistuvien autojen määrä 7 600 autosta yli 90 000 autoon. Robottien määrä hitsaamossa kasvoi 175 robotista noin 600 robottiin.

Vaikka autotehtaan kannattavuus kärsi räjähdysmäisestä kasvusta ja uuden tuotannon ylösajosta, laatutyö pystyi kasvamaan mukana. Se pysyi tahdissa erinomaisesti, sillä ilman laatua autotehtaalla ei olisi asiakkaita.

Monella laadun korkeimmalle tasolle yltäneellä yrityksellä laadun parantaminen tarkoitti pieniä parannuksia monessa eri kohdassa.

Ammattikaiuttimia valmistavassa Genelecissä laatutyö oli muuttunut täysin reaaliaikaiseksi. Uusi tuotekehitysjohtaja Pia- Riitta Bergman oli puhaltanut laatutyön liekkeihin.  Genelecissä laadun parannusta tapahtui askel kerrallaan ja jatkuvasti esimerkiksi algoritmeissa, akustisessa suunnittelussa, mekaniikassa, materiaaleissa, softassa ja käyttöliittymissä.

Yksi merkittävimpiä tuloksia Genelecillä oli viiden vuoden aikana syntynyt innovaatio, kalibroiva kaiutin, jolla asiakas voi pilvipalvelun ja kaiutinparin välityksellä säätää äänentoistojärjestelmän kulloinkin vallitseviin akustisiin olosuhteisiin.

Elisassa eteenpäin oli mennyt esimerkiksi osallistava, eli valmentava johtamistapa, joka oli saanut elisalaiset innostumaan kehittämisestä. Elisan verkoissa vikojen määrä oli puolittunut vuodesta 2013 vuoteen 2017 ja laskee myös tänä vuonna. Vikojen ennakointi oli Elisassa kasvanut ­selvästi ja oli nyt 80 prosentin tasolla. Viidessä vuodessa automaation ­taso oli yhtiössä kasvanut kovaa ja katse suuntautui entistä tiukemmin tulevaisuuteen.

Kaikissa viidessä yrityksessä huomiolle pantavaa on tietenkin, että toimintaympäristössä tapahtuu jatkuvaa isoa muutosta johtuen maailmantaloudesta, digitalisaatiosta ja automatisaatiosta. Myös sisäisiä mullistuksia tapahtui, kuten omistajanvaihdoksia.

Laatu ansaitsisi tulla brändätyksi uudelleen

Oleellista on, että vaikka laadussa on ylletty korkealle tasolle, ei koskaan pysähdytä, vaan jatkuvaa parantamista pidetään yllä. On oltava jatkuvasti toimiva prosessi, joka havaitsee poikkeamat, ja näihin havaintoihin reagoidaan standardoidulla tavalla.

Leanisti ajateltuna kaikissa näissä yrityksissä virtaustehokkuus on resurssitehokkuuden yläpuolella. Asiakaskeskeisyys johtaa ajattelua ja työtä.

Monessa näistä yrityksistä on myös nimettävissä alkulähteitä, joista laatuajattelu kumpuaa. Sieltäkin löytyy usein ihminen. Pohjalta löytyy perustajan mielenlaatu, intohimo lajiin ja halu tehdä jotain paremmin tai parhaiten maailmassa. Tai poikkeuksellisen kunnianhimoiset ja innostavat palkkajohtaja, joiden omaa toimintaa johtaa laatu.

Laatu näyttäisi olevan ennenkaikkea asenne, joka kumpuaa arvoista. Tärkeintä ei ole se millä laatutyökalulla tai filosofialla laatua johdetaan. Laatu on välittämisen asenne vastakohdaksi välinpitämättömyydelle. Halu tehdä parhaansa kaikilla bisneksen osa-alueilla.

Laatu on niin paljon enemmän kuin laatu. Se on asia, joka ehdottomasti ansaitsisi tulla brändätyksi käsitteenä uudelleen.