Laadun Superviikolla 10.-14.11.2025 kaikki laadunhallinnan koulutukset -40 %! Tutustu nyt!
Laadun Superviikolla 10.-14.11.2025 kaikki laadunhallinnan koulutukset -40 %! Tutustu nyt!
Suomalaisten yritysten kyvykkyys kansainvälisillä puolustusmarkkinoilla

Kansainvälinen puolustusmarkkina kasvaa vauhdilla. Sota Euroopassa ja kiristyvä suurvaltakilpailu ovat nostaneet puolustushankkeiden volyymia historiallisen korkealle tasolle. Samaan aikaan puolustusteollisuudessa vaaditaan entistä tiukempaa laatua, läpinäkyvyyttä ja standardien noudattamista.
Suomen yrityksille tämä markkinamuutos tarjoaa sekä mahdollisuuksia että haasteita. Vahvuutemme tunnetaan: olemme ketteriä, innovatiivisia ja insinööriosaamisemme on maailman kärkeä. Kysymys kuitenkin kuuluu, olemmeko valmiita vastaamaan kansainvälisten markkinoiden vaatimuksiin laadun, sertifiointien ja pitkäjänteisen kehitystyön osalta.
Laatu porttina kansainvälisiin hankintoihin
Kansainvälisillä puolustusmarkkinoilla menestyminen ei tarkoita vain huipputeknologian kehittämistä. Se tarkoittaa myös kykyä todentaa, että oma tuote tai palvelu kestää vertailun ja täyttää monimutkaisten hankintajärjestelmien vaatimukset. ISO-sertifikaatit, standardien mukaiset prosessit ja laadunvarmistuksen dokumentointi ovat välttämättömyyksiä.
Tämä asettaa suomalaisyrityksille selkeän tavoitteen: osaaminen täytyy paketoida muotoon, joka on ymmärrettävä ja hyväksyttävä kansainvälisissä hankinnoissa. On kyse paitsi tuotteesta myös yrityksen kyvystä osoittaa luotettavuutensa pitkässä toimitusketjussa.
Mikä erottaa suomalaisyritykset kilpailijoista?
Suomalaisilla yrityksillä on kuitenkin paljon sellaista, mitä puolustusteollisuus arvostaa. Korkea tekninen osaaminen, sitoutuminen laatuun sekä toimitusvarmuus ovat piirteitä, joiden ansiosta suomalaiset toimijat voivat erottua edukseen. Lisäksi pk-yritysten ketteryys mahdollistaa sen, että ratkaisuja voidaan kehittää nopeasti muuttuvaan kysyntään.
Toisaalta kansainvälisillä markkinoilla ei riitä, että tuote on hyvä. Se täytyy myös osata asemoida oikein. Moni suomalainen yritys on edelleen varovainen astuessaan globaaleille puolustuskentille. Markkinat saattavat tuntua monimutkaisilta ja kilpailu kovin suurelta. Silti potentiaali on huomattava: pelkästään eurooppalaisissa hankinnoissa liikkuvat summat nousevat kymmeniin miljardeihin euroihin vuosittain.
Laadunvarmistuspäivä tarjosi vastauksia ja verkostoja
Näihin teemoihin syvennyttiin 9.10. järjestetyssä Excellence-laadunvarmistuspäivässä. Tapahtuman aikana tarkasteltiin, miten suomalaiset yritykset voivat vahvistaa kyvykkyyttään kansainvälisillä puolustusmarkkinoilla ja mitä konkreettisia askeleita vaaditaan, jotta laatu ei olisi vain sana, vaan todellinen kilpailuetu.
Päivä kokosi yhteen puolustusteollisuuden toimijoita, asiantuntijoita ja yrityksiä keskustelemaan laadunvarmistuksen merkityksestä markkinoille pääsyssä. Samalla osallistujat saivat mahdollisuuden verkostoitua ja löytää uusia yhteistyön muotoja.
FOC yritysten tukena kansainvälistymisessä
Finnish Operations Centerin tavoitteena on tukea suomalaisia yrityksiä matkalla kohti kansainvälistä menestystä. Rakennamme verkostoja, avaamme ovia uusiin markkinoihin ja autamme yrityksiä tunnistamaan kehityskohteensa. Laadunvarmistuspäivä oli osa tätä kokonaisuutta ja tarjosi suomalaisille yrityksille tilaisuuden oppia, jakaa kokemuksia ja ennen kaikkea vahvistaa asemaansa globaalissa puolustusteollisuudessa.
Niille suomalaisyrityksille, jotka tarttuvat tähän mahdollisuuteen, kansainväliset puolustusmarkkinat tarjoavat kasvua, kumppanuuksia ja kestävän jalansijan maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa.
Artikkeli on kirjoitettu osana joka toinen vuosi järjestettävää Laadunvarmistuspäivää. Tänä vuonna Excellence Finlandin ja Puolustusvoimien yhteinen seminaari järjestettiin Tampereella 9.10.2025. Päivä on osa Excellence Finlandin turvallisuusverkoston tapahtumasarjaa. Liity turvallisuusverkostoon.
Kirjoittaja

Toimitusjohtaja, perustaja | Finnish Operations Center: FOC
Lue myös nämä
Katso kaikki artikkelit »- Laadun kehittäminen, Uutiset, Yhteisö