Kestävyyden todentamiseksi pitää toimia nyt
Suomen laatuyhdistyksen toimitusjohtaja Juha Ylä-Autio herättää Kauppalehden mielipidekirjoituksessaan yrityksiä toimimaan nyt kestävyyden todentamiseksi:
Menestymisessä on yhä ennen kaikkea kysymys yritysten toiminnan laadusta. Laadun merkitys vain on muuttunut tai pikemminkin laajentunut. Laatu tarkoittaa nykyisin kestävyyttä ja esimerkiksi kiertotalouden oppien mukaista yrityksen kehittämistä.
Kysymys on myös yrityksen imagosta. Kuluttajia – ja asiakasyrityksiä – kiinnostaa yritysten vastuullisuus yhä enemmän, ja se vaikuttaa myös heidän kaikkiin valintoihinsa. Nuoremmille sukupolville kestävyys on jo nyt todella merkittävä tekijä esimerkiksi työpaikan valinnassa.
Suomalaisten yritysten kannattaa huolehtia siitä, että ne pärjäävät kilpailussa, kun kilpailun säännöt muuttuvat. Varsinkin pk-kenttä tarvitsee nyt tukea, jotta yritykset pystyvät mitattavan datan kautta osoittamaan konkreettisesti, miten kukin osaltaan voi torjua ilmastonmuutosta ja tehdä tästä työstä myös kannattavaa liiketoimintaa. Jos ilmastonmuutoksen torjunta jää korulausetasolle, pk-kenttä ei ehdi mukaan suureen muutokseen.
Suomalaisilla yrityksillä, myös pienemmillä, on kaikki edellytykset olla aivan kehityksen kärjessä. Ihmeitä ei tarvitse tehdä, sillä pienetkin asiat voivat tuoda yllättävän suurta kilpailuetua.
Lue koko kirjoitus Kauppalehdestä (julkaistu 7.3.2022).