Siirry sisältöön

Kaikki vuoden 2025 koulutukset -25 %! Alennus lasketaan kassalla. Katso ehdot

Jatkuvan parantamisen mestarit kehittävät toimintaa Ilmarisessa

  • Johtaminen
  • Kesto: 1 kk
  • Vuosi: 2024

Ilmarisessa jatkuva parantaminen on osa strategiaa ja kulttuuria. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on avain kulttuuriin, jota luodaan joka päivä. Osana strategian toteutumista Ilmarinen valmentaa omasta henkilöstöstään jatkuvan parantamisen mestareita, jotka kehittävät työtapoja talon sisällä. 

”Me Ilmarisessa puhumme jatkuvasta parantamisesta, joka on jokaisen ilmarislaisen asia. Koko kulttuurimme perustuu osaavaan, motivoituneeseen ja hyvinvoivaan henkilöstöön. Olemme panostaneet jatkuvaan parantamiseen muun muassa koulutusten, johtamisen ja erilaisten oppimateriaalien kautta”, kertoo Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen.

Mestarivalmennuksilla sisäisiä jatkuvan parantamisen ammattilaisia

Henkilöstölle halutaan tarjota monipuolista oman ammattitaidon kehittämistä ja asiantuntijuuden vahvistamista. Ilmarisen omien asiantuntijoiden osaamista on syvennetty jatkuvan parantamisen mestarit -valmennuksilla yhdessä Excellence Finlandin kanssa.

”Halusimme sisäisesti valmentaa omia jatkuvan parantamisen asiantuntijoita tukemaan työtämme. Yhdessä Excellence Finlandin kanssa loimme jatkuvan parantamisen mestarit -valmennuskonseptin. Ensimmäisestä mestarivalmennuksesta valmistui 36 uutta mestaria ja valmennuksia järjestetään tasaisesti myös jatkossa”, Pölönen kertoo.

Monipuolisessa kokonaisuudessa on yhteensä kahdeksan valmennuskertaa, joiden lisäksi jokainen mestarivalmennettava tekee oman kehityskokeilunsa Ilmarisessa. Valmennettavat syventyvät johonkin osa-alueeseen, josta tunnistavat haasteen ja pyrkivät parantamaan toimintaa.

”Mestarivalmennusten kehityskokeiluja arvioidaan yhdessä. Osallistuville jää käteen hyvä kattaus erilaisia työkaluja toimintatapojemme kehittämiseen, kuten esimerkiksi nykytilan kartoitukseen, fasilitointiin, analysointiin ja muutoksen johtamiseen”, sanoo Pölönen.

Jatkuvan parantamisen mestari toimii valmennuksen jälkeen Ilmarisessa työtapojen kehittämisen hankkeissa.

Yrityskohtaiset koulutuksemme räätälöidään vastaamaan organisaatiosi tarpeisiin, varaa tapaaminen »

Parantaminen näkyy konkreettisissa tuloksissa

Henkilöstön osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen on Ilmarisessa tärkeää. Mestarivalmennuksiin on osallistunut ilmarislaisia laidasta laitaan erilaisista tiimeistä.

”Valmennuksista on hyötyä paitsi yksittäisille työntekijöille, myös työnantajalle. On tärkeää, että meillä on töissä osaavaa porukkaa, joka pystyy luomaan parhaat ratkaisut asiakkaille. Tästä hyötyvät niin työntekijä itse kuin työnantaja ja asiakkaat, eli kaikki voittavat”, hän kertoo.

Jatkuvaan parantamiseen panostaminen näkyy Ilmarisessa konkreettisina hyötyinä.

”Koulutuksista on jo nyt syntynyt useita pieniä parannuksia toimintaamme. Kehittämistyön myötä Ilmarinen on vahvempi, osaavampi ja asiantuntevampi organisaatio. Tuloksistamme näkee, että työssä on onnistuttu. Ilmarisen asema on parantunut esimerkiksi henkilöstötutkimuksissa ja asiakkaiden suositusasteissa. Myös kustannustehokkuus on parantunut merkittävästi”, Pölönen kertoo.

Yrityskohtaiset koulutuksemme räätälöidään vastaamaan organisaatiosi tarpeisiin, varaa tapaaminen »

Jatkuvan parantamisen kulttuuria luodaan joka päivä

Ilmarisessa jatkuvan parantamisen kulttuuri syntyy arjen johtamisesta ja systemaattisesta toiminnasta.

”Kulttuuri ei synny itsestään, vaan päivittäisten arjen tekojen kautta. Emme voi lähteä poukkoilemaan asiasta toiseen, vaan työtä tehdään pitkäjänteisesti. Pikavoittojen sijaan tavoitteena on systemaattinen tapa toimia ja johtaa arkeamme”, hän sanoo.

Ilmarisessa halutaan oppia myös muiden yritysten hyvistä käytännöistä. Pölösen mukaan parantamisen kulttuurin luominen on kaikkien toimijoiden yhteinen työ.

”Työnsarkaa löytyy varmasti jokaisesta yrityksestä ja organisaatiosta niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Jatkuva parantaminen kehittää asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta ja ennen kaikkea kustannustehokkuutta. Uusien digitaalisten mahdollisuuksien myötä meille on avautunut valtavasti keinoja tehostaa työtä entisestään”, summaa Pölönen.

Haluaisitko kehittää toimintaa jatkuvan parantamisen mallilla?

Yrityskohtaiset koulutuksemme räätälöidään vastaamaan organisaatiosi tarpeisiin - ota yhteyttä!

Varaa tapaaminen

Ota yhteyttä

Elise Kuorikoski

myyntipäällikkö | Sales Manager

+358 44 493 6450

Varaa tapaaminen

Referenssit aiheesta

Katso kaikki referenssit »