Laadun kehittäminen vaatii jatkuvaa tekemistä — Abloylla panostetaan kestävään kehittämiseen

Suomalainen lukitus- ja kulunhallintajärjestelmien edelläkävijä Abloy on turvannut suomalaisen yhteiskunnan keskeisimpien toimintojen sekä jokapäiväisen arjen sujuvuutta yli 100 vuoden ajan. Matka suomalaisten arvostamaksi ja luottamaksi brändiksi on vaatinut pitkäjänteistä ja jatkuvaa laadun ja oman toiminnan kehittämistä.
Abloyn laatupäällikkö Jari Myyry on työskennellyt Abloylla vuodesta 1988. 36-vuotisen työuransa aikana hän on todistanut muutosta, jossa vastuullisuus ja kyky vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ovat nousseet ratkaiseviksi tekijöiksi laatuorganisaation luomisessa.
“Nykyään olemme entistä tiiviimmin kiinni siinä, mitä asiakkaamme meiltä vaativat. Asiakkaiden ymmärrys laadunhallinnan menettelyistä on lisääntynyt valtavasti ja yrityksiltä osataan vaatia sekä vastuunottoa että vastuullisuutta. Se on hyvä asia, sillä se asettaa riman riittävän korkealle. Haluamme toimittaa asiakkaillemme yhä parempaa laatua, jolloin kestävän kehittämisen on oltava jatkuvaa.”
Abloyn tehdas sijaitsee Joensuussa, jossa se on toiminut yli 50 vuoden ajan. Suomessa Abloylla työskentelee 750 alan huippuammattilaista, ulkomailla 240. Pelkästään Abloyn valtuuttamia lukkoliikkeitä toimii Suomessa yli 150. Abloyn maailmanlaajuinen jakeluverkosto kattaa 90 maata. Kaikkialla Abloyn omissa toimipisteissä etusijalle asetetaan laatu, kestävä kehitys ja innovaatiot. Myös kumppaneilta vaaditaan paljon.
“Aivan kuten asiakkaamme vaativat meiltä korkeaa laatua, myös me vaadimme toimittajiltamme samaa. On tärkeää, että pystymme takaamaan asiakkaillemme turvalliset ja laadukkaat tuotteet. Toimittajamme sitoutuvat korkeaan palvelutasoomme.”
Laatu- ja kehityspäällikkökoulutuksesta syvempää näkemystä laadunhallintaan
Myyry työskentelee tuote- ja palvelulaadun, prosessien ja toimintajärjestelmien kehittämisen parissa. Kehittääkseen omaa osaamistaan hän osallistui vuoden kestävään Excellence Finlandin laatu- ja kehityspäällikkökoulutukseen. Koulutuksen päätteeksi syksyllä 2023 hän suoritti EOQ Quality Manager -henkilösertifioinnin.
“Päällimmäisenä ajatuksena minulla oli saada laajempaa perspektiiviä ja syvempää näkemystä laadunhallinnan ja laadunjohtamisen kentästä. Minulla on pitkä kokemus tuotannonjohtamisesta ja tiedän, että laadunkehittämisessä on tärkeää pystyä kehittämään myös omaa osaamista jatkuvasti. Keskustelu ja näkökulmat kestävien arvojen tärkeydestä ja työkaluista niiden edistämiseksi organisaatiossa olivat erityisen ajankohtaisia. YK:n kestävän kehityksen periaatteet ovat Abloyssakin kiinteä osa strategiaa, ja niiden vieminen käytäntöön ja arjen tasolle vaatii paljon työtä”, Myyry toteaa.
Keskusteluista ideoita ja työkaluja omaan työhön
Jari Myyry näkee, että koulutuksen suurin hyöty tuli ajatusten vaihdosta kollegoiden ja muiden alan ammattilaisten kanssa. Keskustelut toivat sekä ideoita että työkaluja omaan työhön. Tiivis ryhmä kokoontui vuoden aikana 11 kertaa.
“Keskustelimme useasti muiden osallistujien kanssa, ja oli hyvä havaita, että samojen asioiden kanssa tässä painitaan, vaikka osallistujat tulivatkin hyvin erilaisilta toimialoilta puunjalostusteollisuudesta, sosiaali- ja terveysalalta, elintarvikepuolelta ja konepajateollisuudesta. Juuri laaja toimialakenttä oli arvokasta.”
Kiinnostuitko koulutuksen toteuttamisesta organisaatiossasi?
Koulutuksemme on mahdollista räätälöidä organisaatiokohtaisesti juuri teidän toiveidenne ja tarpeidenne mukaan. Varaa tapaaminen ja keskustellaan tarkemmin!
Varaa tapaaminen