Siirry sisältöön

Laadun Superviikolla 10.-14.11.2025 kaikki laadunhallinnan koulutukset -40 %! Tutustu nyt!

Laadun Superviikolla 10.-14.11.2025 kaikki laadunhallinnan koulutukset -40 %! Tutustu nyt!

Benchmark-ryhmät

Tervetuloa Excellence Finlandin benchmark-ryhmiin, joissa suuntaamme yhdessä kohti parempia ratkaisuja! Vuoden kestävässä valmennuksessa pääset ratkomaan yhteisiä haasteita, oppimaan muiden organisaatioiden kehitystyöstä sekä jakamaan parhaita käytäntöjä. Jäsenetu on kaikkien päättävien jäsenten käytössä maksutta.

Hae mukaan!

Benchmark-ryhmät toimivat tavoitteellisesti tukien paitsi osallistujien omaa ammattitaitoa myös kehittäen osallistujan työorganisaation liiketoimintaa. Ryhmät ovat verkostokumppaniemme fasilitoimia, mikä takaa, että keskustelut pysyvät keskittyneinä ja antavat konkreettisia oivalluksia arkeen. Kaikki keskustelut ja materiaalit ovat luottamuksellisia, joten jokainen osallistuja voi jakaa vapaasti omia näkemyksiään ja kokemuksiaan.

Tässä vuoden kestävässä pienryhmässä (5–10 organisaatiota) sparraamme toisiamme, jaamme parhaita käytäntöjä ja opimme kollegoiden kokemuksista. Pitkäaikainen yhteistyö antaa mahdollisuuden kehittyä yhdessä ja oppia muiden kokemuksista. Jokainen tapaaminen sisältää myös ryhmän sisältä tulevan case-esittelyn aiheeseen liittyen. Varaudu siis esittelemään omasi vuoden aikana!

Haku starttaa!

Hakuvaiheessa pyydämme ilmoittamaan organisaationne kaksi hakutoivetta. Jos ensimmäinen ei toteudu suuren hakijamäärän vuoksi, pyrimme sijoittamaan teidät toiseen vaihtoehtoon. Tavoitteena on, että jokainen organisaatio pääsee mukaan vähintään yhteen ryhmään.

Suosittelemme, että jokaisesta organisaatiosta bencmarking-ryhmään sitoutuu osallistumaan kaksi henkilöä. Ilmoita siis samalla kertaa myös työkaverisi!

Yhdellä hakemuksella voi ilmoittautua yksi tiimi (kaksi osallistujaa ja kaksi ryhmätoivetta). Jos organisaatiostanne hakeutuu mukaan useampi tiimi, jokaiselle täytetään oma hakemus.

Tarvittaessa haastattelemme hakijat ennen lopullisia valintoja, jotta ryhmät muodostuvat mahdollisimman toimiviksi ja jokaiselle löytyy sopiva paikka.

  • Hakuaika 19.12.2025 saakka. Uudet ryhmät muodostetaan tammikuussa 2026.

Hae mukaan!

Ryhmät 2026

  • Vastuullisuus

    Haluatko varmistaa, että johdat vastuullisuutta strategisesti ja tunnet sen liiketoimintahyödyt? Kun vastuullisuus on osa strategiaa ja päivittäistä toimintaa, se avaa uusia liiketoiminta- ja investointimahdollisuuksia, pienentää riskejä, sitouttaa sidosryhmiä ja parantaa työnantajamielikuvaa. Samalla se vahvistaa organisaation mainetta, luoden kestävän pohjan tulevalle menestykselle. Tämä ryhmä on suunnattu johtajille, tiiminvetäjille ja asiantuntijoille, jotka haluavat vahvistaa vastuullisuusosaamistaan ja jakaa kokemuksia muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa.

    Vastuullisuuden benchmark-ryhmä pyörähtää käyntiin jo kolmatta kertaa. Vetäjänä jatkaa kehuttu Riikka Rantakari. Hän on työskennellyt lähes 25 vuotta kestävän kehityksen ja vastuullisuuden parissa. Hän tuo mukanaan syvällistä asiantuntemusta strategiseen vastuullisuuden johtamiseen.

    Esimerkkiteemoja:

    • Vastuullisuusstrategia ja -ohjelma
    • Kestävyysraportointi ja viestintä
    • Vastuullisuusosaamisen kehittäminen
    • Vastuullisuuden johtaminen
    • Vaikuttavuuden arviointi
    • Sosiaalinen- ja ympäristövastuu
    • Ajankohtaiset lainsäädännön vaatimukset

    Alustava aikataulu:

    • to 5.3. klo 14-15.00, virtuaalinen starttipalaveri
    • to 16.4. klo 13-16.00, live
    • ti 2.6. klo 9-12.00, live
    • to 27.8. klo 13-16.00, live
    • pe 9.10. klo 9-12.00, live

    Aikataulut ja teemat tarkentuvat ryhmän tarpeiden mukaan ensimmäisessä virtuaalipalaverissa maaliskuussa. Muutokset ovat siis mahdollisia.

  • Muutosjohtaminen

    Haluatko kehittää taitojasi muutosjohtamisessa? Onko edessä organisaatiouudistus tai järjestelmämuutos tai muutosneuvottelut? Tämä ryhmä on suunnattu johtajille, esihenkilöille ja tiiminvetäjille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan muutosten edistäjinä ja jakaa kokemuksia muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa.

    Vastuullisuuden benchmark-ryhmä pyörähtää käyntiin jo toistamiseen. Ryhmää fasilitoi Sini Vikkula. Hän on kouluttanut asiantuntijoita yksityisellä ja julkisella sektorilla jo vuodesta 2008. Osaamisen ytimessä ovat johtaminen, vuorovaikutus ja muutosjohtaminen. Hän on myös kokenut muutoskonsultti ja ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa lukuisia muutoshankkeita.

    Esimerkkiteemoja:

    • muutosjohtaminen strategian ja kulttuurin johtamisen tukena
    • muutosviestintä ja osallistaminen
    • johtaminen ja esihenkilötyö muutoksessa
    • organisaation toimintatapojen ja prosessien johtaminen muutoksessa
    • jaksaminen ja hyvinvointi muutoksessa

    Alustava aikataulu:

    • ma 9.2. klo 15.00 starttipalaveri
    • ti 24.3. klo 13-16.00, live
    • ti 28.4. klo 13-16.00, live
    • ti 25.8. klo 13-16.00, live
    • ti 6.10. klo 13-16.00, live

    Aikataulut ja teemat tarkentuvat ryhmän tarpeiden mukaan ensimmäisessä virtuaalipalaverissa helmikuussa. Muutokset ovat siis mahdollisia.

  • Laadun ja prosessien kehittäminen

    Haluatko hallita kykyä tuottaa laatua tehokkaammin organisaatiosi arjessa? Tai kehittää organisaatiosi prosesseja tehokkaammin ja löytää käytännön ratkaisuja arjen haasteisiin? Benchmark-ryhmässä keskitymme siihen, miten erilaiset työkalut ja johtamiskäytännöt tukevat organisaation kehittämistä. Ryhmässä saat konkreettisia ideoita piilevien ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen, tavoitteena asiakaskokemuksen ja liiketoimintahyötyjen parantaminen.

    Tämä ryhmä on suunnattu laadun ja toiminnan kehityksestä vastaaville johtajille, päälliköille ja asiantuntijoille, jotka haluavat vahvistaa kehittämisosaamistaan ja oppia yhdessä muiden organisaatioiden kanssa.

    Laadun ja prosessien kehittämisen benchmark-ryhmä pyörähtää käyntiin jo neljättä kertaa. Vetäjänä jatkaa kokenut Petri Lehtipuu, joka on työskennellyt yli 30 vuotta laadun, toiminnan kehittämisen ja johtamisen parissa. Hän tuo mukanaan kokemuksensa ja asiantuntemuksensa laadun ja prosessien kokonaisvaltaisesta kehittämisestä.

    Esimerkkiteemoja

    • miten laatu saadaan kiinteäksi osaksi organisaatiokulttuuria
    • miten jatkuva parantaminen saadaan aidoksi arjen tekemiseksi
    • millaiset kyvykkyydet ja osaamiset ovat tarpeen tulevaisuuden kilpailukyvyn varmistamiseksi
    • miten laatujohtamisen ja prosessien kehittämisen roolit tulisi toteuttaa
    • miten tekoäly hyödyttää prosessien toteuttamista ja seurantaa

    Alustava aikataulu:

    • to 5.3. klo 9 – 10, virtuaalinen starttipalaveri
    • to 16.4. klo 13 – 16, live
    • to 4.6. klo 13 – 16, live
    • to 27.8. klo 13 – 16, live
    • to 8.10. klo 13 – 16, live

    Aikataulut ja teemat tarkentuvat ryhmän tarpeiden mukaan viimeistään ensimmäisessä virtuaalipalaverissa maaliskuussa. Muutokset ovat siis mahdollisia

  • EFQM: toiminnan kehittäminen

    Haluatko syventää osaamistasi EFQM-mallin käytössä? Tämä ryhmä kokoaa yhteen asiantuntijat ja päättäjät, jotka hyödyntävät mallia organisaationsa arvioinnissa ja kehittämisessä. Ryhmässä jaetaan kokemuksia itsearvioinneista, vertaisarvioinneista ja parhaista käytännöistä sekä pohditaan, miten EFQM tukee strategiaa, johtamista ja jatkuvaa parantamista.

    Ryhmää fasilitoi Timo Kuntsi. Hän työskentelee Excellence Finlandilla vanhempana asiantuntijana, erityisalueenaan laadunhallinnan standardit, sertifikaatit ja EFQM-malli. Hän kouluttaa organisaatioita toiminnan laadun kehittämisessä ja toimii arvioijana sekä ulkoisissa arvioinneissa että organisaatioiden itsearvioinneissa. Taustansa ansiosta Timo tuo projekteihin tutkimustietoa ja monipuolista kokemusta aina yliopistosta ja Ylen tiedetoimituksesta strategiatyön ja prosessien kehittämiseen.

    Teemat:

    • EFQM-mallin hyödyntäminen strategian ja johtamisen tukena
    • organisaation kyvykkyyksien arviointi ja kehittäminen
    • asiakasarvon ja sidosryhmien tarpeiden ymmärtäminen
    • vastuullisuus ja kestävyys osana kokonaisvaltaista laatua
    • datan ja mittareiden hyödyntäminen arvioinnissa ja päätöksenteossa
    • oppiminen, innovointi ja jatkuva parantaminen EFQM:n näkökulmasta
    • itsearvioinnit ja vertaisarvioinnit käytännössä
    • parhaiden käytäntöjen jakaminen ja benchmarkkaus EFQM-viitekehyksessä

    Alustava aikataulu – ilmoitetaan myöhemmin

    • ti 3.3. klo 9-11.00 Virtuaalinen starttipalaveri
    • ti 24.3. klo 9-12.00, LIVE
    • ti 21.4. klo 13-16.00, LIVE
    • ti 1.9. klo 9-12.00, LIVE
    • ti 6.10. klo 13-16.00, LIVE

    Aikataulut ja teemat tarkentuvat ryhmän tarpeiden mukaan viimeistään ensimmäisessä virtuaalipalaverissa maaliskuussa. Muutokset ovat siis mahdollisia

Mitä kannattaa ottaa huomioon jo hakuvaiheessa?

  • Kuinka usein ryhmä kokoontuu ja paljonko aikaa kannattaa varata?

    Ryhmä kokoontuu vuoden aikana yhteensä viisi kertaa:

    • Aloitamme virtuaalisella aloituspalaverilla, jossa sovitaan tarkemmat puheenaiheet, yritysvierailukohteet sekä jokainen kertoo oman case-aiheen. Muista myös miettiä jo etukäteen voisitteko olla yksi yritysvierailun kohde!
    • Tämän jälkeen tavataan neljä kertaa kasvokkain, noin neljän tuntia kerrallaan.
    • Suosittelemme, että jokaisesta organisaatiosta osallistuu 2-3 henkilöä. Näin ei haittaa, vaikka joku olisi esimerkiksi estynyt osallistumaan. Hakuvaiheessa kysymme 2 vastuuhenkilön yhteystiedot.
  • Miten ryhmien luottamuksellisuus varmistetaan?

    Kaikki ryhmäkeskustelut ovat luottamuksellisia ja niitä ohjaa Chatham House Rules -periaate. Myöskään ryhmässä jaettavia materiaaleja ei saa viedä ryhmän ulkopuolelle. Jokainen osallistuja sitoutuu osaltaan tähän.

    Ryhmät kootaan niin, että suorat kilpailijat eivät päädy samaan ryhmään, ja sidonnaisuudet huomioidaan aina. Jokainen osallistuja allekirjoittaa henkilökohtaisen salassapitosopimuksen (NDA) ennen ryhmän käynnistymistä.

  • Kuinka monta osallistujaa organisaatiosta voi tulla mukaan ja miten heidät ilmoitetaan?

    Suosittelemme, että jokaisesta organisaatiosta tulee mukaan 2-3 osallistujaa. Näin ei haittaa, vaikka joku olisi esimerkiksi estynyt osallistumaan. Hakuvaiheessa kysymme 2 vastuuhenkilön yhteystiedot.

    Tällä varmistamme myös että näkökulmia saadaan enemmän ja opit leviävät paremmin organisaation sisällä. Ilmoita siis samalla kertaa paitsi itsesi myös työkaverisi, ja sopikaa sopivista henkilöistä sisäisesti ennen hakemuksen jättämistä.

    Tarvittaessa haastattelemme hakijat tarvittaessa ennen lopullisia valintoja.

  • Milloin ryhmä toteutuu?

    Ryhmä toteutuu, jos siihen osallistuu vähintään viisi organisaatiota. Jokaiseen Benchmark-ryhmään valitaan 5–10 organisaatiota.

  • Miten ryhmät rakennetaan?

    Valitsemme jokaiseen Benchmark-ryhmään 5–10 organisaatiota. Tarvittaessa haastattelemme hakijat ennen lopullisia valintoja.

    Suosittelemme, että jokaisesta organisaatiosta tulee mukaan 2-3 osallistujaa, näin näkökulmia saadaan enemmän ja opit leviävät paremmin organisaation sisällä.

    Varaudu ilmoittamaan paitsi itsesi myös työkaverisi. Toimitte oman yrityksenne vastuuhenkilöinä. Suosittelemme sopimaan sopivista henkilöistä yhdessä etukäteen.

    Ryhmät rakennetaan niin, että suorat kilpailijat eivät päädy samaan ryhmään. Mahdolliset sidonnaisuudet huomioidaan aina. Ryhmät toteutuvat, jos osallistujia on vähintään viisi organisaatiota per ryhmä. Kaikki keskustelut käydään luottamuksellisesti Chatham House Rules -periaatteella, johon jokainen osallistuja sitoutuu.

  • Mistä vuoden aikana puhutaan?

    Jokaisella ryhmällä on oma kattoteemansa, joka annetaan etukäteen. Vuoden aikana käsiteltävät aiheet tarkennetaan yhdessä mukaan valittujen osallistujien kanssa, jotta sisältö vastaa mahdollisimman hyvin ryhmän tarpeisiin ja tuo arkeen konkreettista hyötyä.

    Jokainen tapaaminen sisältää myös ryhmän sisältä tulevan case-esittelyn aiheeseen liittyen – varaudu siis esittelemään omasi vuoden aikana.

  • Mitä tapahtuu, jos ensisijainen hakutoiveeni ei toteudu?

    Hakuvaiheessa pyydämme ilmoittamaan organisaationne kaksi ensisijaista hakutoivetta. Jos ensimmäinen valinta ei toteudu suuren hakijamäärän vuoksi, pyrimme sijoittamaan organisaationne toiseen toivomaanne ryhmään. Tavoitteemme on, että jokainen hakijaorganisaatio pääsee yhteen ryhmään.

  • Ketkä ovat etusijalla, jos hakijoita on enemmän kuin paikkoja?

    Ensikertalaiset ovat etusijalla, sillä haluamme tarjota mahdollisuuden osallistumiseen mahdollisimman monelle organisaatiolle. Jos paikka ei tänä vuonna osu kohdalle, huomioimme sen seuraavana vuonna, mikäli haette uudelleen.

  • Maksaako osallistuminen jotain?

    Päättävän jäsenorganisaation edustajille osallistuminen Benchmark-ryhmiin sisältyy jäsenetuun eli on maksutonta.

    Voit tarkistaa jäsenyytenne täältä tai laita postia Johannalle.

  • En ole päättävän jäsenorganisaation edustaja, voinko silti osallistua?

    Kyllä voit.

    Jos organisaatiosi ei ole päättävä jäsen, voitte osallistua Benchmark-ryhmiin omakustannehinnalla 2 500 € (+ ALV 25,5 %) tai liittymällä päättäväksi jäseneksi.

Ota yhteyttä

Johanna Lohiluoma

Yhteisömanageri | Community Manager

+358 50 400 2623