Syksyisin suunnataan katse tulevaan
Syksy on aina strategioiden ja toimintasuunnitelmien aikaa – niin myös meillä Excellence Finlandissa. Meidän työmme alkoi jo keväällä, jolloin kävimme läpi loppuvaiheessa olevaa kolmevuotista starategiakauttamme ja sen voittoja ja tappioita avoimessa hengessä. Tällainen taakse katsova prosessi auttaa ymmärtämään menneitä vuosia ja projekteja, mikä luo myös mahdollisuuksia uuteen strategiakauteen. Näin tapahtui meillä.
Pitkin kesää ja alkusyksyä mietimme seuraavaa strategiamme vuosille 2024–2026. Kaikki myönsivät, että maailma on monimutkainen paikka, on ollut paljon mustia joutsenia: mitä ovat tällöin painopistealueemme? Meillä muotoutui tämän koko prosessin aikana kaksi isoa teemaa. Nämä ovat itse osakeyhtiön (Laatukeskus Excellence Finland Oy) toiminnan parantamisen uudet palvelut ja yhdistyksemme verkostoitumisen palvelut. Avaan näitä muutamilla sanoilla.
Uusia palveluita toiminnan kehittämiseen
Toiminnan kehittämisen palveluilla viitataan tarjoomaan, jonka yhdistyksen kokonaan omistama yhtiö tarjoaa yhdistyksen jäsenille ja jäsenkunnan ulkopuolisille organisaatioille. Perinteisesti nämä ovat olleet laatuun ja kehittämiseen liittyviä kursseja, valmennusohjelmia tai arviointeja. Nämä eräällä tavalla vanhan laadun tuotteet ja palvelut pysyvät edelleen tarjoomassa, sillä ne ovat laadun ydintä.
Maailma on kuitenkin muuttunut nopeasti, ja uusia tarpeita tulee koko ajan. Tätä kautta meille on tullut nimenomaan asiakkaiden toiveesta uusia teemoja ja palveluja. Näitä ovat esimerkiksi dataan liittyvä asiat, asiakaskokemuksen parantamiseen liittyvät asiat tai strategiaan ja strategiaprosessiin liittyvät tarpeet. Olemme yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa laajentaneet tarjoomaamme uusille alueille nimenomaan tähän ”uuteen laatuun”. Väitän, että esimerkiksi digitalisaatioon liittyvät asiat koskevat jokaista työntekijää niin paljon, että emme voi olla niitä ottamatta toiminnassamme huomioon.
Verkostoissa jaetaan uusinta tietoa ja parhaita käytäntöjä
Toinen linjamme – yhtä tärkeä – ovat yhdistyksemme jäsenille tarjottavat verkostoitumisen palvelut, esimerkiksi jaokset. Vanhastaan yhdistyksellä on ollut erilaisia jaoksia, joista osa on ollut alueellisia ja osa on keskittynyt erilaisiin teemoihin, esimerkiksi soteen.
Syksyn mittaan jaokset muutetaan verkostoiksi, joita tuetaan uudella tavalla yhdistyksen kautta. Nämä verkostot tulevat toimimaan pääosin erilaisten teemojen, esimerkiksi Leanin, Six Sigman ja EFQM-mallin, parissa.
Verkostoitumisen palveluissa tavoitteena on myös uusimman tiedon jakaminen, mihin keskitymme tulevaisuudessa yhä enemmän. Tietoa jaetaan erilaisissa Benchmarking-ryhmissä (nyt meillä aloitti kaksi uutta ryhmää, joiden aiheet ovat vastuullisuus ja digitalisaatio), mutta myös muissa pienemmissä tapaamisissa. Tarkoitus on jakaa tietoa parhaista käytännöistä tai hankkia jäseniämme kiinnostavia uusia kehittämisteemoja maailmalta. Tavoitteena on auttaa päivittäisen kehittämistyön paineessa uusilla ideoilla ja uusilla ajatuksilla. Me autamme yhdistyksen jäseniä pärjäämään monimutkaisessa maailmassa yhä paremmin.
Avaan näitä teemoja paremmin syksyn mittaan niin, että jäsenemme saisivat mahdollisimman paljon informaatiota jo nyt eikä vasta joulukuussa. Kiireisen syksyn keskellä toivotan kaikille hyvää kehittämismatkaa, joka ei koskaan lopu.
Terveisin,
Juha Ylä-Autio