Siirry sisältöön

Sisäinen auditointi

  • Laadun kehittäminen
  • Julkaistu:

Sisäinen auditointi on prosessi, josta hyötyvät sekä organisaatio että auditoinnin tekijät. Se tuottaa arvokasta tietoa organisaation vahvuuksista ja kehityskohteista ja toimii ainutlaatuisena oppimiskokemuksena auditoinnin toteuttajille.

Sisäinen auditointi on järjestelmällinen ja riippumaton prosessi, jossa organisaation omat työntekijät auditoivat organisaation toimintaa, prosesseja ja järjestelmiä vertaamalla niitä auditointikriteereihin. Se on olennainen osa yrityksen laadunhallintajärjestelmää ja tärkeä työkalu organisaation, prosessien ja toimintojen kehittämisessä.

Hyödyt ja tavoitteet

Sisäisen auditoinnin tavoitteena on varmistaa, että organisaation toiminta täyttää sille asetetut tavoitteet ja vaatimukset sekä toimii tehokkaasti ja taloudellisesti. Sisäinen auditointi voi painottua joko vaatimustenmukaisuuden arviointiin tai toiminnan parantamismahdollisuuksien kartoittamiseen.

Sisäinen auditointi tarjoaa johdolle arvokasta tietoa, jonka avulla voidaan tunnistaa mahdollisia riskejä ja löytää kehityskohteita liiketoiminnan parantamiseksi. Tarkastellessaan prosesseja ja toimintaa sisäiset auditoijat voivat tunnistaa pullonkauloja, tehottomuuksia ja parannusmahdollisuuksia, jotka muuten jäisivät huomaamatta. Sisäinen auditointi kannustaakin yritystä olemaan proaktiivinen ja kehittymään jatkuvasti, mikä voi johtaa parempaan kilpailukykyyn ja asiakastyytyväisyyteen.

Sisäinen auditointi auttaa yritystä täyttämään johtamisjärjestelmästandardien, kuten ISO 9001:n, vaatimukset. Sisäisten auditointien avulla yritys voi varmistaa, että standardien vaatimukset, asiakkaiden vaatimukset ja yrityksen itsensä asettamat vaatimukset täyttyvät toiminnassa.

Auditoinnin kohteelle sisäinen auditointi tarjoaa mahdollisuuden saada oppia ja näkemyksiä oman toiminnan kehittämiseen, mutta samalla se antaa mahdollisuuden tuoda esille puutteita tai hyviä käytäntöjä. Myös auditoijat hyötyvät sisäisistä auditoinneista: auditoijina he pääsevät perehtymään organisaation muihin toimintoihin ja laajentavat ymmärrystään koko organisaation toiminnasta.

Tutustu Sisäinen auditointi -koulutukseemme »

Milloin sisäistä auditointia tarvitaan?

ISO-sarjan johtamisjärjestelmästandardit, kuten ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001, edellyttävät säännöllisten sisäisten auditointien toteuttamista. Organisaation tuleekin laatia auditointiohjelma, joka varmistaa sisäisten auditointien säännöllisen ja kattavan toteuttamisen. Sisäisiä auditointeja tarvitaan myös silloin, kun organisaatio on rakentamassa standardien vaatimukset täyttävää laadunhallintajärjestelmää. Sisäisen auditoinnin avulla voidaan varmistaa standardien vaatimusten täyttyminen ennen varsinaista sertifiointia.

Sisäisiä auditointeja voi hyödyntää myös erilaisissa vaiheissa organisaatioiden elinkaarella. Esimerkiksi yrityksen sisäiset muutokset, kuten uudet strategiat, toimintatavat tai järjestelmät, voivat olla hyviä syitä suorittaa sisäinen auditointi. Jos toiminnan avainmittareissa havaitaan muutoksia huonompaan suuntaan, voidaan auditointien avulla lähteä selvittämään syitä huononemiselle. Lisäksi ulkoiset muutokset, kuten uudet säännökset tai asiakkaiden vaatimukset, voivat edellyttää sisäisen auditoinnin toteuttamista.

Tutustu Sisäinen auditointi -koulutukseemme »

Erilaisia auditointimalleja

Sisäisen auditoinnin toteuttamiseen on erilaisia lähestymistapoja ja auditointimalleja. Tyypillisin lähestymistapa on prosessiauditointi, jossa auditoinnin kohteena ovat organisaation prosessit ja prosessien väliset rajapinnat. Toinen lähestymistapa on järjestelmäauditointi, jossa arvioidaan organisaation koko toiminta tiettyjen standardien, kuten ISO 9001:n, vaatimusten perusteella. Lisäksi voidaan tehdä tuoteauditointeja, joissa käydään läpi tietyn tuotteen vaatimustenmukaisuus. Organisaation toimintaan parhaiten soveltuva auditointimalli voi olla myös yhdistelmä erilaisista auditoinnin lähestymistavoista.

Tulokset ja jatkotoimenpiteet

Sisäisen auditoinnin tuloksena saadut havainnot ja suositukset ovat arvokasta tietoa organisaation johdolle. Tulosten perusteella voidaan tunnistaa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä ennakoida riskejä ja tehdä tarvittavia muutoksia organisaation toimintaan, prosesseihin ja järjestelmiin.

Sisäisessä auditoinnissa havaitut poikkeamat ovat erittäin tärkeitä oppimisen ja parantamisen apuvälineitä, ja poikkeamien korjaavien toimenpiteiden toteuttamiseen kannattaa panostaa.

Koulutukset

Sisäisillä auditoijilla tulee olla osaamista auditointikriteereistä, auditointimenetelmistä ja auditointityökaluista. Lisäksi heillä tulee olla ymmärrys auditointiprosessista ja sen merkityksestä organisaation toiminnan kehittämisessä. Onkin tärkeää, että sisäiset auditoijat saavat riittävän koulutuksen tehtäväänsä.

Auditointikoulutuksesta on apua myös silloin, jos vuodesta toiseen samalla kaavalla toteutetut sisäiset auditoinnit alkavat toistamaan itseään. Ulkopuolinen kouluttaja voi auttaa uudistamaan auditointikäytäntöjä tuomalla uusia näkemyksiä ja työkaluja auditointien tueksi.

Säännölliset koulutukset vahvistavat auditoijien osaamista ja varmistavat, että sisäinen auditointi tuottaa merkittävää lisäarvoa organisaatiolle liiketoiminnan laadun ja tehokkuuden kehittämisessä.

Kiinnostuitko auditoinnin toteuttamisesta?

Sisäinen auditointi -koulutuksessamme päivität ja kehität auditointiosaamistasi ja varmistat sisäisen auditoinnin hyödyn organisaatiolle. Lue lisää!

Tutustu myös muihin auditointikoulutuksiimme:

Tarjoamme myös asiakaskohtaisia ratkaisuja auditointiin valmistautumiseen, lue lisää!

Kirjoittaja

Kouluttaja Niina Suuronen
Niina Suuronen

laadun ja yritysvastuun asiantuntija

Mitä on auditointi?
  • Laadun kehittäminen
ISO 9001:2015 -laadunhallinta
  • Laadun kehittäminen