Siirry sisältöön

Vaisalan laatujohtaja Jorma Lammila: ”Laatu on aina muodikasta”

  • Kilpailukyky, Laadun kehittäminen
  • Julkaistu:

Suomalainen teknologiayritys Vaisala puhuu vahvan laatukulttuurin ja laadun pitkän perinteen puolesta. Vaisalan filosofiassa laatu muodostaa perustan kaikelle tekemiselle ja on ratkaisevassa asemassa muun muassa vastuullisuudessa. Globaalisti toimiva Vaisala valmistaa innovatiivisia ja korkealaatuisia mittalaitteita ja -järjestelmiä ympäristön mittaukseen sekä teollisuuden tarpeisiin. Sen teknologiaa on käytetty muun muassa Marsissa osana NASAn Mars-tutkimusohjelmaa. 

Pitkäjänteistä laadun kehittämistä

Tuotekehitys ja innovaatiot ovat Vaisalan toiminnan ytimessä. Niiden eteen tehdään jatkuvasti työtä. Vaisala muun muassa voitti vuonna 2020 QIA-palkinnon biokaasun tuotantoprosessiin soveltuvalla monikaasumittalaitteellaan. Innovatiivisten tuotteiden avulla Vaisala haluaa olla mukana ratkaisemassa globaaleja haasteita, kuten ilmastonmuutosta.

Vaisalalla on pitkä historia laadun systemaattisessa kehittämisessä. Sen high-end-markkinoille suunnattujen tuotteiden tulee täyttää korkeat laatustandardit.

”Meille laatu on jo liiketoimintamme näkökulmasta sisäänrakennettu. Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä ja meille on tärkeää, että laatu ja sen merkitys asiakkaillemme on organisaatiossamme laajasti ja hyvin ymmärretty. Tätä perinnettä vaalimme”, kertoo Vaisalan laatujohtaja Jorma Lammila.

Tutustu asiantuntijapalveluihimme ja aloita organisaatiosi laatumatka jo tänään »

Laatutyö muuttuu ja kehittyy jatkuvasti

Vaisala on ollut laadun edelläkävijä jo pitkään. Esimerkiksi Leaniin ja prosessijohtamiseen on lähdetty mukaan jo varhain. Laatutyö myös kehittyy jatkuvasti. Perinteisestä tuotelaadun näkökulmasta on tultu kohti prosessien johtamisen laatua. Jatkuvasti digitalisoituvassa maailmassa myös datan laatu on noussut tärkeäksi osaksi laatutyötä.

”Vanhat vahvat laadun osa-alueet, kuten tuotelaatu ja prosessilaatu, eivät katoa, vaikka niiden rinnalle tulee uusia laadun alueita. Tänä päivänä datan laatu on ensiarvoisen tärkeää, jotta järjestelmät toimivat. Se vaikuttaa olennaisesti esimerkiksi asiakaskokemukseen ja sisäiseen tehokkuuteen”, Lammila sanoo.

”Laatutyössä kaikista tärkeintä on tunnistaa oma toimintaympäristö ja ymmärtää, mikä juuri siinä ympäristössä on olennaista. Laadussa tulee myös aina keskittyä vaikuttavuuteen”, sanoo Lammila.

Laadun kehittäminen lähtee perusteista

Lammilan mukaan laadun kehittämisessä tärkeintä on pitkäjänteisyys ja perusasioiden hallitseminen.

”Laatu ei ole pikavoittoja, vaan pitkä jatkumo. Parhaat yritykset ovat kehittäneet laatua yli 100 vuotta. Kun laadun perusasiat ovat kunnossa, niin ollaan jo pitkällä”, Lammila jatkaa.

Vaisalan innovatiivisten laitteiden ja järjestelmien taustalla on vahva sitoutuminen tieteeseen sekä asiakkaiden tarpeiden ja laadun syvällinen ymmärrys.

”Selkeistä prosesseista ja laadun perustekniikoiden laajasta hallitsemisesta syntyy organisaation laatukulttuuri, jossa kaikki tietävät mitä tekevät. Tällöin tekeminen on selvää ja simppeliä, ja hyviä asioita alkaa tapahtumaan. Olemme kirjanneet laadun strategiaamme, että haluamme olla erinomaisia nimenomaan perusasioissa. Meillä on käytössä tietyt selkeät työkalut ja pyrimme siihen, että kaikki työntekijämme hallitsevat ne”, Lammila sanoo.

Tutustu asiantuntijapalveluihimme ja aloita organisaatiosi laatumatka jo tänään »

Kestävä kehitys ja laatu eivät kilpaile keskenään

Vaisalalla tehdään aktiivisesti töitä kestävän kehityksen eteen ja se on menestynyt vastuullisena yrityksenä muun muassa kansainvälisissä tutkimuksissa. Yritys on aktiivisesti vähentänyt hiilijalanjälkeään ja ympäristötaakkaansa esimerkiksi käyttämällä pelkkää uusiutuvaa energiaa.

Lammilan mukaan laadulla on vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta olennainen rooli.

”Kestävä kehitys ja laatu eivät ole kilpailijoita. Vastuullisuutta ei tarvitse edistää laadun kustannuksella, vaan tulee ymmärtää, että hyvä ja vaikuttava laatutyö on vastuullisuutta parhaimmillaan. Laatutyön avulla minimoidaan hukkaa ja hävikkiä sekä tehostetaan prosesseja”, Lammila sanoo.

”Laatu on aina muodikasta, eikä sen merkitys katoa minnekään. Uudet asiat, kuten vastuullisuus, eivät tule laadun tilalle vaan sen rinnalle. Laatutyön ja laatutyökalujen hallinnan arvokasta perinnettä ei kannata unohtaa, vaan niitä tulee vaalia myös tulevaisuuden muuttuvassa maailmassa”, Lammila toteaa.

Kiinnostuitko laadun kehittämisestä?

Tutustu asiantuntijapalveluihimme ja aloita organisaatiosi laatumatka jo tänään.

Tutustu asiantuntijapalveluihin